|
Stránka
o Suzuki DR 350 "neverending story"
přidejte i vy své zkušenosti,úpravy,nápady,fotky .... |
|
|
|
Všeobecný
popis |
|
Suzuki vyslala do světa model DR 350 v
sezoně 1990. Díky svému pružnému motoru,nízké hmotnosti a odolnému
podvozku si získalo oblibu mezi širokými vrstvami enduristů.
Spolehlivost a nízká spotřeba patří k dalším trumfům DR-ka.
Husqvarna a KTM se na silnici uvibrují do komatu ,XT-éčko trpí v terénu
nadváhou,ale DR 350 zvládá obojí na výbornou.Nebojí se ani pouští
a v roce 1994 dovezla Ivoše Kaštana až do Dakaru.Pro chlapy s postavou
Romana Skamene vymysleli u Suzuki v roce 1992 model SHC (Seat Hight
Control) se seřiditelnou výškou sedla a v roce 1994 byl zaveden
elektrostartér (model SE). Díky svým prodejním úspěchům neuniklo DR-ko
ani pozornosti ladičů a výrobců doplňků a tak není problém přidat
motoru pár "koníků" navíc nebo zakoupit velkou nádrž na
cestu mimo civilizaci . Až v roce 1996 vymysleli u Hondy podle stejného
receptu XR 400.DR-ko si udrželo svou pozici až do roku 1999,kdy ho vystřídal
ale velkou díru do světa neudělal model DR-Z 400. Pro ty,kdo hledají
motorku do každého počasí, v ceně 30. - 50.000,- Kč, bez nutnosti
repase po každé sezóně,bez proražených chladičů o pařez,s pojištěním
jako za Jawu Twin Sport, je tady DR 350 a ještě dlouho taky bude.
P.S.
Italská firma Beta v roce 2003 představila nové modely Supermoto a Alp
4.0 s motorem Suzuki DR 350 !!! |
|
Motor |
1 - válcový 4 - takt |
Vrtání/zdvih |
79/71,2 mm |
Výkon |
30 PS / 7600 ot.min |
Kroutící moment |
27 Nm / 6200 ot.min |
Komprese |
9,5 : 1 |
Ventilové vůle |
IN 0,05-0,10 mm |
|
EX 0,10-0,15 mm |
Karburátor |
Mikuni 33 mm |
Spojka |
mokrá,vícelamelová |
Převodovka |
6 - stupňová |
Sekundární př. |
řetěz 14/43 zubů |
|
|
Jízdní výkony
| |
Max.rychlost |
135 km/h |
Spotřeba |
3,5 - 7 l / 100 km |
|
|
Podvozek |
|
Rozvor |
1 435 mm |
Stopa řízení |
115 mm |
Zdvihy pérování |
280 / 280 mm |
Tlumičový olej |
SAE 7,5 - 10 W |
Výška sedla |
890 mm |
Světlá výška |
290 mm |
|
|
Ostatní |
|
Hmotnost |
113 - 130 kg |
Obsah nádrže |
9,5 l |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Přehled
a popis modelů |
DR 350,1990-1999,hmotnost
113 kg,off road model,33 PS
plastová nádrž, karburátor Mikuni TM 33 s akcelerační pumpou, zesílené ráfky,
zadní kolo bez tlumiče záběru, plně seřiditelný zadní tlumič,
bez silniční výbavy (baterie,blinkry atd.),
prodávaný zejména v USA
|
|
DR 350 S,1991-99,hmotnost 118 kg,silniční
verze,30 PS
plechová nádrž,karburátor MIKUNI BST 33,
kompletní silniční výbava,rozeta s tlumičem záběru,2 - místný,
prodávaný na evropském trhu
|
|
DR 350 SHC, 1992-94,
hmotnost 124 kg,30 PS
výbava stejná jako DR 350 S,přední vidlice Up side down,
možnost nastavení výšky sedla v rozmezí 850 - 890 mm
|
|
DR 350 SE, 1994-99,hmotnost
130 kg,elektrostartér
výbava stejná jako u DR 350 S,
nová hlava motoru s automatickým dekompresorem je zavedena i u modelu
bez el.starteru
|
|
Klady
a zápory |
+++ Pružný, nevibrující motor s dostatečným výkonem a vysokou spolehlivostí
+++ Dostatek tuningových dílů do motoru z druhovýroby (písty,vačky,lamely atd.)
+++ Nízká spotřeba umožňuje celodenní terénní vyjížďky,event.nádrž 16l Acerbis
+++ Kvalitní pérování dovoluje ostrou jízdu v terénu
+++ Nízká hmotnost,dobrá ovladatelnost
--- Obtížnější startování bez automatického dekompresoru
--- Značná výška sedla nevhodná pro menší postavy
--- Tvrdé a nepohodlné sedlo pro delší turistické vyjížďky
--- Špatná kvalita laku na rámu zejména ve svarových spojích
--- Rychle rezavějící díly výfuku
|
Modelové kódy
ročníků 1990 - 1995 |
Porovnáním čísla rámu s tabulkou zjistíte rok výroby motocyklu
(tabulka není kompletní)
modely DR 350 S,SHC,SE
|
Ročník |
Všechny země |
Německo/Rakousko |
Australie |
1990 |
SK42A-100031 - |
SK42B-100007 - |
není |
1991 |
SK42A-101880 - |
SK42B-100728 - |
JS1SK42AM2100001- |
1992 |
SK42A-105876 - |
SK42B-101816 - |
JS1SK42AN2100210- |
1993 |
SK42A-108839 - |
SK42B-103517 - |
JS1SK42AP2100001- |
1994 |
SK42A-112881 - |
SK42B-105596 - |
JS1SK42AR2100001- |
1995 |
SK42A-114696 - |
SK42B-106831 - |
JS1SK42AS2100001- |
1996 |
SK42A-115428 - |
SK42B-107431 - |
JS1SK42A000500001- |
1997 |
SK42A-116233 - |
SK42B-107864 - |
JS1SK42A000500277- |
|
|
|
|
|
"ostré" DR 350 - |
|
|
1990 |
DK41A-100001 - |
|
|
1991 |
DK41A-100156 - |
|
|
1992 |
DK41A-100514 - |
|
|
1993 |
DK41A-100793 - |
|
|
1994 |
DK41A-101299 - |
|
|
1995 |
DK41A-101733 |
|
|
|
|
|
|
Tuning
motoru |
Stupeň 1.-odškrcení motoru
- Německé modely měly výkon seškrcený na 27 PS,na víčku šoupátka
je namontován doraz, který brání plnému otevření šoupátka.
Odstraněním dorazu získáme 3 PS prakticky bez nákladů.Další levné
"koně" získáme odstraněním gumové vložky na vstupu
vzduchu do krabice filtru a zároveň výměnou hlavní trysky za č.135.Motor
se lépe plní.
|
|
Stupeň 2.-obsah 385 ccm -
Montujeme píst Wiseco pr.83 mm.
Výbrus válce se provádí do původní vložky válce. Se zvýšením
obsahu se zvyšuje i kompresní poměr. Pro rovnoměrnější přestup
tepla z hlavy do válce doporučujeme upravit původní plechové těsnění
hlavy. Na demontované hlavě upravujeme výrobní nepřesnosti ve slícování
kanálů a sedel ventilů event. frézujeme příliš široká ventilová
sedla na šířku 1,0 mm. Tryskování karburátoru BST 33 upravujeme -
voln.tryska 42,5 ,hlavní tryska 135 ,event. zvedáme jehlu šoupátka.
Lepšímu průběhu výkonu napomáhá jakýkoliv "otevřený"výfuk
a zvětšení vstupního otvoru do krabice vzduchového filtru.
|
pístní sada Wiseco
cena 3.950,- Kč
|
Stupeň 3.-obsah 385 ccm -
Úprava motoru je stejná jako ve stupni 2.Ostřejší reakci motoru na přidání
plynu i vyšší max. výkon přináší montáž karburátoru TM 33
z "ostrého" modelu, příp. TM 36 Tryskování karburátoru je komplikovanější
a je třeba postupovat individuálně. Nerezové koleno výfuku ABP s
větším průměrem napomáhá průběhu výkonu a snižuje tepelné namáhání
motoru.
|
karb.Mikuni TM 36
cena na vyžádání
|
Stupeň 4.-obsah 445 ccm-
Montujeme píst Wiseco pr.89 mm do nově vyrobené vložky válce. Úprava
má smysl pouze se současným použitím karburátoru min.pr.36 mm např.
Mikuni TM 36 nebo Del Orto 36 (z Husqvarny TE 350) a kvalitně
vyrobeného "otevřeného" výfuku s kolenem ABP. Na hranici svých
rezerv se dostává spojka,výměna lamel je obvykle nutná.
|
koleno výfuku ABP
cena 2.950,-Kč
|
Pro všechny úpravy motoru platí : Po výbrusu válce je nutný šetrný záběh
min.300 - 500 km. Pro záběh použijte obyčejný minerální olej s výměnou
po 1000 km. Nadále doporučujeme používat technosyntetické oleje s
viskozitou 15W50 např. Motul 5100 (510,- Kč/2 l) nebo Denicol Pro 2000
(428,-Kč/2 l). Přísady pro zlepšení
mazání např.Militec aplikujte až po záběhu. Tryskování karburátorů
nastavujte raději na bohatší směs. Chudá směs nebezpečně zvyšuje
teplotu motoru. Interval výměny oleje zkraťte na 3000 km.
|
Úprava jízdní pozice - Originální řidítka
DR 350 mají velmi podivný tvar. Jako náhradu doporučujeme duralové MX
řidítka,které Vám nabízíme v různých tvarech i výškách. Odlehčení
motorky - Každé kilo váhy se v terénu pronese. Nejméně váží díly,
které z motorky sundáme. Do krabice rozhodně patří zrcátka,blinkry,
budíky, nástavec zadního blatníku a spínač bočního stojanu. Komu
nevadí blikající světlo při volnoběhu, demontuje baterii. Další
originální díly je možno nahradit lehčími z druhovýroby - maska se světlem,
plastová nádrž, duralová rozeta, výfuk a brzdové kotouče vawe. Zatím
nejlepší hodnotou na váze našeho souseda - "šroťáka"- je
126 kg s plnou nádrží (stejnou váhou se pyšní i KTM 520 EXC).
|
|
|
maska Mc Master
|
kotouč Gold Fren Vawe
|
kotouč Gold Fren Vawe
|
|
|
|
Přední vidlice - Originální vidlice snese bez protestů rychlou jízdu i
dlouhé skoky, ale moderní motocykly rakouské nebo švédské produkce
jsou vybaveny lépe. Původní vidlici propěje kontrola pouzder a výměna
oleje v intervalu 2 let. Doporučujeme tlumičový olej Denicol C.F.F.2
SAE 10 (268,-Kč/l) ,výška náplně 145 mm od horního okraje
tlumiče ve stlačeném stavu bez pružiny. Do starších vyběhaných
vidlic možno použít olej C.F.F.3 SAE 15. Výrazné zlepšení a zrychlení
jízdy v terénu přinese montáž vidlice z motocrossových motocyklů -
nezbývá než pročítat inzeráty s náhr.díly. |
|
|
|
sada 4 pouzder vidlice
OEM díly |
kloub přepákování cena 620,- Kč |
|
|
Zadní pérování - Zadní tlumič je v terénu slabou stránkou
podvozku. Nezbývá než nastavit předpětí pružiny na nejnižší přijatelnou
hodnotu - volnější pružina méně namáhá tlumení. Seřídít se dá
jen stlačovací tlumení - můžete ho utáhnout na doraz . "Ostrý"model
má seřiditelné i zvedací tlumení a je to za jízdy cítit. Dobrý je
i tlumič WP a skutečně skvělá je značka Ohlins. Stojí za to
si za ně připlatit.
Skvěle je u DR-ka postaráno o údržbu přepákování. 4
maznice umožňují péči o všechna ložiska kyvky a pák. Pouze kloubek
dole na tlumiči bývá často vyklepaný, proto ho máme stále na skladě.
|
|
|
kryty rámu bílé/černé
výroba ukončena |
chránič neoprenový
cena 620,- Kč |
|
|
|
|
|
kryty rukojetí Polisport-různé barvy
cena 750,- Kč |
kryty s výztuhou Acerbis
cena 2.350,- Kč |
|
|
|
|
|
|
blinkr přední/zadní
cena 385,- Kč |
zadní světlo
cena 400,- Kč |
haltr pneu přední/zadní
cena 160,- Kč |
|
|
|
|
|
|
zvedák motorky
cena 890,- Kč |
|
rozpojovač řetězu
cena 900,- Kč |
|
|
|
Další doplňky a náhradní díly |
Cena |
řetězové kolečko 12,13,14,15 zubů |
260,- |
rozeta ocelová 41,43,45,48 zubů |
od 590,- |
rozeta duralová 47-50 zubů |
600,- |
řetěz ČZ 520 ORM |
1.470,- |
brzdové destičky Gold Fren přední/zadní |
450,- |
brzdový kotouč Gold Fren standart přední/zadní |
1.390,- |
manžety přední vidlice Polisport - různé barvy |
390,- |
gufera přední vidlice ARIETE |
250,- |
lamely spojky-sada |
1.400,- |
rozvodový řetěz DID |
1.250,- |
gufero ventilu (ks) |
80,- |
páčka spojky |
160,- |
páčka brzdy |
190,- |
objímka spojkové páčky |
250,- |
vzduchový filtr Twin Air |
395,- |
olejový filtr Hiflo |
115,- |
svíčka NGK DPR 9 EA - 9 |
95,- |
Podobné doplňky nás pochopitelně zakoupíte
také na jiné enduro motocykly (XR 400,WR 250-450 aj.). |
|
|
|
Katalog
náhradních dílů |
|
|
Kompletní katalog náhradních dílů můžete stáhnouz zde.
Díl 1 >>>
Díl 2 >>>
Obsahuje 92 obrazových
skupin všech dílů motoru, podvozku, výbavy a elektroinstalace včetně
objednávácích čísel. Nabízí pohled do útrob motocyklu, mnohdy poslouží
také jako pomůcka při montáži dílů. Pozor - katalog platí
pouze pro modely S a SE 1990 - 1996. Pro "ostré"DR a model
SHC máme katalogy pouze na mikrofishi, při objednávání originálních dílů jsme Vám
k dispozici.Cca 80% dílů z elektronického katalogu je shodných pro všechny
modely.
|
Dílenský manuál |
|
|
Dílenský manuál pro všechny modely 1990 - 1997.
Jedná se 440- stránkový manuál poskytovaný značkovým servisům
Suzuki v němčině a je zpracován ve formátu PDF pro program Acrobat
Reader. Obsahuje podrobný popis demontáže, kontroly a montáže všech
skupin základního modelu DR 350 a dále pak všechny změny a modifikace následných
modelů. Text doplňuje velké množství obrázků, schémat a tabulek.
|
|